چطور توت فرنگی را بشورم

محیط گرم و مرطوب گلخانه شرایط مناسبی برای رشد آفت‌ها و حشرات فراهم می‌کند، اظهار کرد: از طرفی توت فرنگی میوه حساسی است که خیلی سریع توسط آفت‌ها آسیب می‌بیند. کشاورزان مجبورند برای کاهش آسیب به بافت میوه از آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها استفاده کنند.

مریم امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه توت فرنگی دوره رشد کوتاهی دارد، خاطرنشان کرد: میوه توت فرنگی بعد از رسیدن قابلیت ماندگاری زیادی روی بوته ندارد بنابراین در اکثر مواقع حداقل مدت زمان لازم برای تجزیه سم هم رعایت نمی‌شود.

مدیر گروه ترجمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پیدا کردن بهترین روش تمیز کردن و شستن توت فرنگی بسیار مهم است، گفت: ظهور بیماری‌های ویروسی و عفونی موجب شده تا روش‌های شستن انواع توت بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کند ضمن اینکه پوست توت‌فرنگی صاف نیست و به دلیل منافذ زیادی که دارد، سموم ماندگاری بالایی روی پوست دارند.

امینی با اشاره به اینکه طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، غوطه‌ور کردن توت‌فرنگی در محلول آب حاوی سه درصد سرکه و بعد آبکشی کردن آن با آب ۴۸ درصد سموم آن را کم می‌کند، اضافه کرد: اگر توت‌فرنگی‌ها را در محلول آب حاوی سه درصد نمک غوطه‌ور کنیم و آبکشی کنیم نیز تا ۴۵ درصد سموم آن کم می‌شوند و نهایتاً غوطه‌ور کردن توت‌فرنگی‌ها در آب خالی و بعد آبکشی کردن آن تنها ۲۵ درصد یا یک چهارم این سموم رو کم خواهند کرد.

عضو هیئت علی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: به طور کلی ابتدا با آب آلودگی‌های توت فرنگی را از بین ببرید سپس داخل محلول آب و سرکه (چهار قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید) یا جوش شیرین حدود یک ربع برای سرکه و ۲۰ دقیقه برای جوش شیرین غوطه ورکرده و سپس بشویید.

وی ادامه داد: برای خارج کردن کرم داخل توت فرنگی نیز توصیه می‌شود میوه را داخل آب نمک چند دقیقه نگه دارید تا حشرات و کرم از آن خارج شده، برای تهیه آب نمک، حدود یک قاشق غذاخوری نمک را به یک کاسه متوسط آب گرم اضافه کنید و بگذارید حل شود، سپس توت فرنگی‌ها را در آب نمک بریزید و بگذارید حدود پنج دقیقه خیس بخورد و در انتها توت‌ها را با آب تمیز بشویید.

امینی اضافه کرد: چنانچه قصد دارید برای شست و شوی توت فرنگی از جوش شیرین استفاده کنید، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با چهار لیوان آب مخلوط کنید و هم بزنید تا حل شود، سپس توت فرنگی‌ها را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید توت فرنگی‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مخلوط خیس بخورند سپس میوه را تمیز بشویید.

آیا می‌توان توت فرنگی را با مواد شوینده شست؟

سازمان غذا و داروی آمریکا همواره توصیه می‌کند که هیچ یک از میوه‌ها و سبزیجات را با مواد شوینده و یا حتی شوینده‌هایی که فقط برای شستن میوه و سبزی طراحی شده‌اند نشویید. باقی ماندن این مواد شوینده روی میوه‌ها و سبزیجات به شدت برای بدن مضر هستند و می‌توانند به سلامت ما آسیب برسانند.

نکات مهم در مورد شستن توت فرنگی

*قبل از خوردن توت فرنگی حتماً دستان خود را بشویید تا زحماتی که برای شستن میوه کشیده‌اید، از بین نرود.

*بهتر است توت فرنگی را قبل از استفاده بشویید. شستن توت فرنگی و نگهداری از آن در یخچال منجر به خیس شدن و فاسد شدن توت‌ها می‌شود.

*توت فرنگی‌های نرم و دارای زدگی را دور بریزید. زیرا این توت فرنگی‌ها بقیه توت فرنگی‌های سالم را نیز خراب می‌کنند.

*توت فرنگی‌های کپک زده را مصرف نکنید. زیرا کپک به تمام جسم میوه رسوخ می‌کند و با بریدن بخش کپک زده تمیز نمی‌شود.

*اگر قصد ندارید توت فرنگی‌ها را بخورید، بهتر است آن‌ها را به صورت نشسته داخل یک ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.

*از آنجایی که در نحوه خوردن توت فرنگی سطح توت فرنگ خراش داده نمی‌شود و پوستی برای جدا کردن ندارد، بنابراین باید قبل از خوردن و حتی برای تهیه انواع اسموتی توت فرنگی و شربت توت فرنگی به خوبی ضدعفونی شود.

*برای نگهداری توت فرنگی شسته شده باید آن را در یک ظرف در باز بریزید و یک دستمال کاغذی روی آن بگذارید تا رطوبت موجب خراب شدن توت فرنگی‌ها نشود. این توت فرنگی‌ها در صورت سالم بودن از ۳ تا ۷ روز قابل نگهداری هستند.

*برای افزایش ماندگاری توت فرنگی‌ها می‌توانید آن‌ها را برای ۶ تا ۱۲ ماه در فریزر بگذارید.

*قبل از قرار دادن توت فرنگی در یخچال حتماً آن را به خوبی خشک کنید.

*برای شستن توت فرنگی‌ها به هیچ عنوان از فشار دست استفاده نکنید. فشار دادن توت فرنگی موجب آسیب دیدن به بافت میوه و نفوذ آب به آن می‌شود و فرآیند فاسد شدن توت فرنگی را سریع‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *