معنی اسم شیدا

شیدا یکی از اسم های دخترانه است است که با وجود اینکه اسم جدیدی نیست و از قدیم برای نامگذاری دختران استفاده میشده اخیراً در بین پدر و مادرها بسیار محبوب شده است. شیدا یکی از اسامی اصیل است که در ادامه در مورد معنی و … توضیحاتی خواهیم داد با مجله خبری آلما همراه باشید.

شیدا در فرهنگ فارسی عمید به عاشق، آشفته از عشق. [قدیمی] آشفته، پریشان. [قدیمی] دیوانه، مجنون معنی شده این اسم در فرهنگ معین شیفته. دیوانه. آشفته از عشق خوانده میشود و در فرهنگ فارسی آشفتگی، شیفتگی، شیدایی. (صفت) آشفته، شیفته. دیوانه مجنون. عاشق اما کاملترین توصیف و معنی برای اسم شیدا را باید در لغت نامه دهخدا جستجو کرد راکه در این لغتنامه نام از شیدا به اینگونه نام برده شده است: در زبان اکدی «شدو». نام عفریتی است. در عبری «شد» و در آرامی «شدا» به معنی دیو است. دیوبت. دبت شد. دیوانه و لایعقل. دیوانه. مجنون. بی‌عقل و بی‌هوش. آشفته و سرگردان.هائم. حیران. آشفته از عشق. سخت عاشق. واله. سخت شیفته. (اصطلاح تصوف) اهل جذبه و صاحب شوق را گویند. مجذوب.

در کل باید گفت معنی اسم شیدا «آشفته و پریشان» می باشد. البته کلمه شیدا را شدت قلیان عشق و عاشقی نیز معنا کرده اند. این اسم ریشه آرامی دارد و در فهرست نام های مجاز سازمان ثبت احوال درج شده است. ابجد اسم شیدا برابر با عدد ۳۱۵ است.
طبق آمار ثبت احوال بیش از ۵۴ هزار نفر از دختران ایران با نام شیدا شناخته می شوند.
اما یکی از دغدغه های پدران و مادران وجود اسم های مشابه برای نامگذاری فرزندان دیگر است نام شیدا در این خصوص نیز بی کم و کاست است به طوری که اسم های پسرانه شیانا شیبان شایان شایگان شهراد شهنام و شانیا کاملاً بر وزن شیدا می باشند. همچنین اسم های دخترانه شایلین شیوا شیبا شیلا شیما شینا و شانا بر وزن شیدا بوده و کاملاً برای نامگذاری برادران و خواهران مناسب می باشند.

حالب است بدانید شاعران نیز از قدیم به این اسم علاقه نشان میدادند بطوری که شعر های زیادی با نام شیدا میتوان در گذشته فرهنگی ایران پیدا کرد از جمله میتوان به شعر های خیام و حافظ اشاره کرد:

امروز تو را دسترس فردا نیست

و اندیشه فردات به جز سودا نیست

ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست

کاین باقی عمر را بها پیدا نیست

(خیام، رباعیات)

شیدا ازآن شدم که نگارم چو ماه نو

ابرو نمود و جلوه‌گری کرد و رو ببست

(حافظ، غزلیات)

صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را

که سر به کوه و بیابان تو داده‌ای ما را

شکرفروش که عمرش دراز باد چرا

تفقدی نکند طوطی شکرخا را

غرور حسنت اجازت مگر نداد ای گل

که پرسشی نکنی عندلیب شیدا را

به خلق و لطف توان کرد صید اهل نظر

به بند و دام نگیرند مرغ دانا را

ندانم از چه سبب رنگ آشنایی نیست

سهی قدان سیه چشم ماه سیما را

چو با حبیب نشینی و باده پیمایی

به یاد دار محبان بادپیما را

(حافظ، غزلیات)

علاوه بر شعرای قدیمی در حال حاضر نیز افراد مشهور زیادی هستند که با نام یا فامیل شیدا شناخته میشوند و جالب است بدانید بسیاری از آنها ملیت غیر ایرانی نیز دارند، از جمله این افراد میتوان به شیدای گراشی، شاعر و مداح ایرانی، فاضل‌خان شیدا، شاعر و سیاستمدار ایرانی ، علی‌اکبر شیدا، موسیقی‌دان ، شاعر ٬ ترانه‌سرا و خوشنویس ایرانی معاصر، بهروز شیدا، منتقد و پژوهشگر ادبی، ساکن استکهلم ، یحیی شیدا، شاعر، ادیب، روزنامه‌نگار و نویسنده تبریزی، میرائی شیدا، صداپیشه اهل ژاپن ، شیدا قراچه‌داغی، آهنگساز و مدرس موسیقی ایرانی، شیدا باستانی، مدل استرالیائی اشاره کرد.

همانطور که میبینید هنرمندان علاقه زیادی به این اسم دارند و اسم شیدا به نوعی هنری نیز محسوب میشود و در کنار مفاهیم عمیق نام شیدا شاید به همین دلیل است که کمال تبریزی فیلمی به همین نام را ساخته یا شهرام ناظری نام یکی از زیباترین آلبوم های خود را به نام دل شیدا معرفی کرده یا محمدرضا لطفی در سال 1351 نام گروه موسیقی سنتی ایرانی که  پایه‌گذاری کرده بود را گروه شیدا گذاشت.

نام شیدا در تقسیمات جغرافیایی نیز حرفهایی برای گفتن دارد چراکه یکی از استانهای گرجستان نیز با نام شیدا شناخته میشود. استان شیدا کارتْلی یکی از استان‌های گرجستان است که در منطقه کارتلی قرار دارد.

با تمام این اوصاف انتخاب نام شیدا برای دخترتان میتواند یک انتخاب ایدال باشد ولی در نهایت این پدر و مادر هستند که نام فرزند خود را انتخاب می‌کنند و باید برای این کار معیارهای مختلفی را در نظر داشته باشند.

منبع : آخرین خبر

5 دیدگاه برای “معنی اسم شیدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *