ترفند خوش رنگ شدن خورشت قیمه

از اصیل ترین غذاهای ایرانی میتوان به خورشت قیمه اشاره نمود که یکی از خوشمزه ترین خورشت های ایرانی به حساب می آید. خورشت قیمه در میان ایرانی ها و البته عراقی ها طرفداران زیادی دارد. خورشت قیمه از غذاهایی است که بسیار در مناسبتهای متعدد مذهبی به عنوان نذری و پخش در میان مردم استفاده میشود.

شاید شما افرادی را بشناسید که در تهیه و تدارک و به عمل آوردن خورشت قیمه بسیار مهارت دارند و چنان قیمه را خوش طعم و خوشمزه و خوش رنگ درست میکنند که عطر و بو و مزه این غذا برای اطرافیان تا مدت ها فراموش نخواهد شد.

برای اینکه شما هم، در طبخ این خورشت قیمه مهارت کافی و لازم را پیدا کنید بهتر است با ما همراه باشید تا تمامی نکاتی که سبب خوش طعم شدن، خوش عطرشدن  و خوش رنگ شدن خورشت قیمه خواهد شد را به شما آموزش دهیم. ما در اینجا به شما تمامی مواردی را که سبب خوش طعم شدن و خوش عطر شدن خورشت قیمه میشود را آورده ایم.

بسیاری افراد با دقت فراوان خورشت قیمه را درست میکنند ولی باز هم از شکل ظاهری خورشت قیمه و همچنین عطر و طعم قیمه درست شده، راضی نیستند چرا که خورشتشان تیره شده است و عطر و طعم گیرا ندارد.

برای خیلی ها سوال است که چرا خورشت قیمه من سیاه میشود؟

تیره شدن رنگ خورشت قیمه علت های زیادی دارد که ما در اینجا به تمامی این موارد اشاره خواهیم داشت.

برای اینکه خورشت قیمه خوش رنگ و خوش طعمی داشته باشید باید :

*برای طعم دادن به خورش قیمه از لیمو عمانی تازه استفاده کنید و اصلا از ابلیمو و یا پودر لیمو استفاده نکنید زیرا این مواد خورشت قیمه شما را سیاه میکنند و رنگ تیره ای به خورشتتان خواهند داد.

*رب انتخابی برای خورشت قیمه خوش رنگ و تازه باشد. رب گوجه فرنگی جزء مواد اصلی تشکیل دهنده قیمه میباشد که برای خوش رنگ شدن خورشت قیمه باید از رب گوجه فرنگی تازه استفاده کرد تا رنگ و عطر بهتری به غذا دهد.برخی افراد رب زیادی درست میکنند ولی در شرایط بدی آن را نگه میدارند که این سبب بد رنگ شدن و بد مزه شدن رب میشود.

*برای خوش رنگ شدن خورشت قیمه دو عدد گوجه فرنگی را قاچ بزنید و در خورشت قیمه بیندازیدتا اینگونه هم رنگ خورشت قیمه و هم عطر و طعم خورشت قیمه عالی شود.

*ادویه مناسب برای خورشت قیمه دارچین است که باید برای خورشت قیمه از چوب دارچین استفاده کنید چرا که استفاده از پودر دارچین سبب تیره شدن خورشت قیمه خواهد شد.

*برای خوشرنگ شدن و خوشمزه شدن قیمه باید شما لپه ها در ظرفی خیس کنید و سپس چند دقیقه بجوشانید و کف حاصل از این جوشاندن را بگیرید و بعد از آن لپه را به خورشت اضافه کنید. این کار سبب خوش رنگ شدن و طعم فوق العاده خورشت خواهد شد.

*برای رنگ دادن بهتر رب به خورشد قیمه باید رب گوجه فرنگی تازه را به طور جداگانه در ماهیتابه سرخ کنید تا بوی خامی رب گرفته شود؛ همچنین در نظر داشته باشید که همان ابتدا رب را به خورشت اضافه نکنید زیرا طعم خورشت عوش میشود و نیز رنگ لپه ها هم کم خواهد شد.

*زمانی که رب را سرخ کردید به آن کمی زعفران دم شده اضافه کنید و همراه هم به خورشت قیمه اضافه کنید که در این صورت ما قیمه خوش رنگ و خوش طعمی خواهیم داشت.

*بهتر است برای پخت خورشت قیمه از ظرف مسی استفاده کنید چرا که ظرف مسی حرارت را به طور یکنواخت توزیع میکند و این خود سبب بهبود در طعم خورشت قیمه خواهد کرد.

رفع تیرگی خورشت قیمه

برای رفع تیرگی خورشت قیمه راهکارهای مختلفی وجود دارد:

در حین پخت:

  • از رب گوجه‌فرنگی باکیفیت استفاده کنید: رب گوجه‌فرنگی‌های تیره و بی‌کیفیت می‌توانند باعث تیرگی خورشت شوند.
  • رب گوجه‌فرنگی را به ‌خوبی تفت دهید: تفت دادن رب گوجه‌فرنگی باعث می‌شود طعم و رنگ آن بهتر شود و از تیرگی خورشت جلوگیری می‌کند.
  • از لیمو عمانی به جای آبلیمو استفاده کنید: آبلیمو می‌تواند باعث تیرگی خورشت شود. لیمو عمانی طعم ترش ملایمی به خورشت می‌دهد و از تیرگی آن جلوگیری می‌کند.
  • از زعفران استفاده کنید: زعفران طعم و رنگ بی‌نظیری به خورشت می‌دهد و از تیرگی آن جلوگیری می‌کند.
  • از زردچوبه استفاده کنید: زردچوبه طعم و رنگ زرد زیبایی به خورشت می‌دهد و از تیرگی آن جلوگیری می‌کند.

بعد از پخت:

  • از کمی شکر استفاده کنید: شکر می‌تواند طعم ترش خورشت را تعدیل کند و رنگ آن را کمی روشن‌تر کند.
  • از کمی گلاب استفاده کنید: گلاب عطر و طعم بی‌نظیری به خورشت می‌دهد و رنگ آن را کمی روشن‌تر می‌کند.

نکات کلی:

  • از گوشت باکیفیت استفاده کنید: گوشت‌های بی‌کیفیت و مانده می‌توانند باعث تیرگی خورشت شوند.
  • از شعله ملایم استفاده کنید: پخت خورشت با شعله ملایم باعث می‌شود که خورشت جا بیفتد و رنگ آن تیره‌تر نشود.
  • درِ قابلمه را نگذارید: گذاشتن درِ قابلمه باعث می‌شود که بخار خورشت خارج نشود و رنگ آن تیره‌تر شود.

راهکارهای فوری:

  • اگر خورشت شما خیلی تیره شده است، می‌توانید از کمی شیر یا خامه استفاده کنید. شیر و خامه رنگ خورشت را روشن‌تر می‌کنند و طعم آن را ملایم‌تر می‌کنند.
  • همچنین می‌توانید از کمی آبلیمو یا سرکه سفید استفاده کنید. آبلیمو و سرکه سفید می‌توانند رنگ خورشت را کمی روشن‌تر کنند.

توجه:

  • استفاده بیش از حد از شکر، گلاب، آبلیمو یا سرکه سفید می‌تواند طعم خورشت را تغییر دهد.
  • بهتر است قبل از اضافه کردن هر کدام از این مواد به خورشت، مقدار کمی از آن را امتحان کنید و سپس در صورت نیاز، به خورشت اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *