این رویکرد مشابه سیستمهای شرکت ویمو است که در تاکسیهای خودران خود از دکمههای توقف اضطراری استفاده میکند. حضور ناظر ایمنی، تضمینی برای جلوگیری از حوادث احتمالی در فاز آزمایشی این پروژه است.
محدودیتهای عملیاتی تاکسیهای تسلا
تاکسیهای بدون راننده ایلان ماسک در مناطق جغرافیایی مشخصی فعالیت خواهند کرد. این سرویس از ساعت ۶ صبح تا نیمهشب در دسترس است و در شرایط آبوهوایی نامناسب متوقف میشود. تسلا همچنین قوانین سختگیرانهای برای کاربران وضع کرده است. برای استفاده از این سرویس، باید کارت اعتباری ثبت کنید و از رفتارهای نامناسب پرهیز کنید.
انتشار محتوای غیرمجاز در شبکههای اجتماعی، مانند ویدیوهایی که استفاده نادرست از خودرو را نشان میدهند، میتواند به قطع دسترسی کاربر منجر شود. تلاش برای مهندسی معکوس فناوری تسلا نیز ممنوع است.
برخلاف سیستم رانندگی خودکار تسلا (FSD) که نیازمند توجه مداوم راننده است، در تاکسیهای بدون راننده ایلان ماسک، مسافران میتوانند با خیال راحت استراحت کنند. ناظر ایمنی تمام مسئولیت نظارت بر خودرو را بر عهده دارد. این ویژگی تجربهای آرام و لذتبخش برای کاربران فراهم میکند.
هدف تسلا از این رونمایی چیست؟
به گفته فرد لمبرت از وبسایت الکترک، این رونمایی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. ایلان ماسک قصد دارد با این اقدام، به وعده خود برای راهاندازی شبکه تاکسیهای خودران تا پایان ژوئن عمل کند. دعوت از برخی اینفلوئنسرهای طرفدار تسلا در شبکه اجتماعی ایکس نیز بخشی از این استراتژی است.
هرچند حضور ناظر ایمنی نشاندهنده محدودیتهای کنونی فناوری تسلا است، اما این گام نخست در مسیر جاهطلبیهای ایلان ماسک محسوب میشود. تسلا امیدوار است با پیشرفت فناوری، در آینده نیازی به نظارت انسانی نباشد. تا آن زمان، تاکسیهای بدون راننده ایلان ماسک همچنان به یک همراه انسانی نیاز دارند.