این موضوع به تدریج به یکی از دغدغههای عمده رانندگان تبدیل شده و نیاز به بررسی عواقب و جوانب آن بیش از پیش احساس میشود. برای آگاهی بیشتر از ابعاد این موضوع و تاثیر آن بر بازار، با رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد به گفتوگو نشستیم.
سیدکاظم پورحسینی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اجاره لاستیک برای تعویض پلاک خودرو و عدم استفاده از تایر فابریک اظهار کرد: گزارشهایی که در رسانهها درباره اجاره لاستیک منتشر شده شایعه است و این مورد را تکذیب میکنم.
وی در خصوص افزایش قیمت لاستیک خودرو در بازار گفت: قیمت لاستیک خودروهای سواری طی سال جاری دو بار به میزان ۸ درصد افزایش داشت.
پور حسینی ادامه داد: در حال حاضر سودآوری این صنعت به طور قابل توجهی کاهش یافته و قیمت لاستیک در بازار از قیمت مصوب پایینتر است.
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد با اشاره به عدم تقاضا برای این محصول در بازار بیان کرد: پایینتر بودن قیمت لاستیک از قیمت مصوب به دلیل عدم تقاضا در بازار است، زیرا به دلیل افزایش قیمتها توان خرید مردم کاهش یافته است.
پورحسینی تصریح کرد: از طرفی پس از گذشت حدود ۵ سال از راهاندازی سامانه جامع تجارت و سختگیریهای این سامانه، نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست یابد، بلکه باعث ایجاد اختلاف قیمت بین بازار و قیمت مصوب شده و چالشهای جدیدی را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایجاد کرده است. با غیر فعال شدن سامانه جامع تجارت در بخش مصرفکننده و حذف قیمتگذاری دستوری چرخ تولید داخلی بهتر میچرخد و آن زمان دیگر حتی کسی فکر واردات را به سر خود راه نمیدهد و از خروج ارز جلوگیری میشود و از تولید داخلی بهترین حمایت خواهد شد.