درباره ماسترو رحیمی اولین طراح و سازنده اصولی پیپ در ایران 

به جرات میتوان گفت تا قبل از شروع به کار مجموعه پاسارگاد تاباک با مدیریت ماسترو رحیمی در بیش از یک دهه پیش ، دنیای پیپ و توتون و سیگار و بطور کلی دخانیات مدرن و لاکژری در ایران در سطح عموم جامعه ناشناخته و به عبارتی بیگانه بود ! آگاهی عمومی در جامعه بسیار محدود و مخدوش و ناقص بود در حد خاطرات دوران بچگی از پیپ پدربزرگان فامیل که در دورانی دورتر از ما میزیستند و تجربیاتی متفاوت داشتند که به همین دلیل نیز آشنایی آنها نسبت به نسل های بعدی و امروزی با دنیای لاکژری دخانی الخصوص پیپ و سیگار برگ بیشتر بوده !

می توان دوران معاصر در دنیای پیپ و سیگار برگ را در ایران در سطح عموم جامعه به دوران قبل و بعد از شروع به کار مجموعه پاسارگاد تاباک تقسیم کرد ! و این تاسیس را نقطه عطفی در ایران در تاریخ ۵۰ ساله اخیر در زمینه پیپ و سیگار بشمار آورد ! تصمیم بزرگی که بر اساس دلایلی توسط ماسترو رحیمی در بیش از یک دهه پیش گرفته شد و با مدیریت و هدایت ایشان تا به امروز ادامه داشته است .

شروع ، اجرا و ادامه راه با چالش های بسیاری همراه بود : طراحی نقشه راه ، ساماندهی و ایجاد زمینه کار ، تشکیل گروه های کاری ، پیدا کردن افراد مناسب ، مدیریت کار در زمینه های گوناگون همچون : نیروی انسانی ، مالی و … . در تمام این سال ها رویارویی با تمام چالش ها همچنان ادامه داشته و خواهد داشت !

تغییر سیاست های راهبردی ، اولویت ها ، هدف گذاری ها ، جایگاه ها و تایین افراد مختلف ، رویارویی با چالش های مالی ، حوادث غیر مترقبه همچون پاندمی کرونا ، چالش های اجتماعی ، سیاسی … ، بصورت شناور و مدیریت شده در جهت پیشرفت و قرار داشتن در مسیر رشد و نوآوری همگی از سختی ها و مشکلات هر روزه مدیریتی این مجموعه بوده است .

هدف از تاسیس این مجموعه در درجه اول جبران عقب ماندگی در سطح عموم جامعه از دنیای پیپ و سیگار جهانی بر پایه علم و آگاهی و تخصص و همگام با وقایع روز جهانی بوده است که شاید بتوان گفت همین تصمیم و هدف خود بزرگترین چالش در طی این مسیر بوده است !

آری ، به جرات میتوان گفت مقابله با جهل و عدم آگاهی و در بسیاری مواقع حماقت و نادانی در جوامع امروزی یکی از بزرگترین چالش هاست که در مسیر کاری مجموعه پاسارگاد تاباک نیز بیشترین هزینه در همین راستا بوده است : مقابله با جهل و آگاهی سازی بر اساس علم و تخصص روز .

در این زمینه افراد به گروه های مختلفی تقسیم میشدند :

  1. گروهی که بدون هیچ قصد و سوء نیتی بر اساس الزامات جامعه و روزگار ، از علم روز در این زمینه دور افتاده بودند که با کمی فشار با مسیر جدید کم و بیش همراه شدند .
  2. گروهی که به علت کهولت سن خواسته یا ناخواسته قادر به همراهی با دنیای جدید نبودند و ترجیح آنها باقی ماندن در همان دنیای قدیمی خود بود .
  3. گروهی نیز به دلایل مختلف همواره در ابتدا با پیشرفت و پذیرش علوم و اطلاعات جدید بطور ذاتی مخالف هستند و مقابله می کنند .
  4. گروهی نیز کسانی بودند که جزء دسته متحجر و متعصب بودند و هستند و حاضر به جدایی از اعتقادات و خرافات خود که اکثرا بر پایه عدم آگاهی بنا شده است ، نبوده و نیستند .
  5. گروهی نیز بطور کل هیچ آشنایی قبلی با دنیای پیپ و سیگار برگ نداشتند و به یمن تاسیس مجموعه پاسارگاد تاباک وارد این وادی شدند .
  6. گروهی نیز مشتاق و آماده جهت همراهی با این مسیر جدید بودند.

با شروع کار مجموعه پاسارگاد تاباک و ایجاد بستر و ملزومات لازم در سطح جامعه ، موقعیت های اقتصادی جدیدی نیز در بازار ایجاد شد و در این بین بودند گروه از افراد که سود و منفعت آنها در جهل و بازار سنتی و خرافی قدیم بود و اقدام به مقابله علنی با مجموعه پاسارگاد تاباک کردند و بعد از نادیده گرفته شدن از طرف مجموعه ، که از سیاست های مدیریتی و کاری مجموعه بود ، چرا که ماسترو رحیمی می دانست در پشت این تخریب ها چیست ، این گروه یاغی که تهدید های زیادی به مجموعه به سبب فعالیت ماسترو رحیمی در پویش های نه به قلیان و نه به سیگار و نه به ویپ و نه به پیپ کیکم را بنا نهاده بود ، هدف مورد نظر خود را از مجموعه پاسارگاد تاباک تغییر داد
و تهدید ها به فرصت تبدیل شد و نجارها به پیپ ساز تبدیل شدند. و آنها به سمت مردم عامه رفتند و شروع به کار در سطح عوام جامعه کرد با این نیت که بتواند با اتکا به سیستم قدیمی و خرافی خود همچنان سود و منفعت مالی خود را حفظ کند.

گروه دیگری نیز که همواره در بازارهای مالی حضور دارند ، دسته موج سواران بودند که در هر اوج و فرودی و سمت و سویی درصدد کسب سود مالی بودند و حتی افرادی که بدون هیچ آشنایی با دنیای پیپ و توتون و تنها به وسوسه رونق ایجاد شده، به این بازار وارد شدند که البته حضور این گروه همانند همان موجی که سوار می شدند کوتاه بود و ناپایدار .

گروه دیگری نیز بودند که به مدد این رونق و فرصت جدید بطور جدی وارد بازار شدند و تعداد افراد انگشت شماری نیز موفق بودند .

و بودند گروهی از سرمایه داران کلان که برخی حضور مجموعه پاسارگاد تاباک را خطری برای خود می دیدند و بصورت علنی این نارضایتی را اعلام کردند و گروهی نیز در خفا به ابراز نارضایتی پرداختند .

مجموعه پاسارگادتاباک هیچ وقت هیچ کسی را تخریب نکرده و نمی کند و بدگویی جایی در مجموعه نداشته و ندارد. ولی همواره در پویش های نه به سیگار، نه به ویپ ، نه به قلیان ، نه به الکل و نه به مواد مخدر فعال بوده و خواهد بود . متریال اصولی ساخت پیپ برایر است و کیکم مورد تایید ما نبوده و نخواهد بود .

با توجه به اهداف آموزشی و انتقال دانش و اطلاعات از ماسترو رحیمی و استاد کامران به انجمن پیپ ایران و درج آموزش های اصولی در سایت اصلی پاسارگادتاباک به راحتی دانش در اختیار همگان قرار گرفت ، در این میان عده ای در دوستی وارد میشدند و قصد و منظوری جز حصول سود و منفعت شخصی نداشتند و در برخی موارد ، قصد وارد کردن ضربه به مجموعه را نیز داشتند ، در حالی که ماسترو رحیمی همیشه به پیپ ساز ها اطلاعات و راهکار جهت شروع این مسیر را بدون چشم داشتی میداد و نیازی به گول زدن و باب دوستی ناپایدار نبود.

و افرادی که بنا به دلایل مختلف در طول این مسیر گاهی همراه بودند و گاه در تقابل و گاه بی اثر … !! با تمام این مشکلات و الزام اتخاد همیشگی تصمیم مناسب در مواجه با این طیف وسیع و مختلف افراد ، هیچگاه این مجموعه از مسیر خود و هدفی که در پیش داشته و آن را برای خود رسالتی می داند و چیزی نیست جزء اشاعه فرهنگ و علم و تخصص در زمینه پیپ و توتون و سیگار برگ، همگام با اتفاقات جهانی ، تخطی و کوتاهی نکرده است !

در همین راستا ایجاد وب سایت های مختلف اینترنتی ، حضور در فضای مجازی در پلتفرم های گوناگون ، در جهت تولید محتوای علمی و به روز و در اختیار قرار دادن رایگان آن برای استفاده عموم ، بیشترین زمان و هزینه و کار نیروی انسانی را ، طلب کرده است و ماسترو رحیمی و استاد کامران خدمت بزرگی به جامعه پیپ و سیگاربرگ ایران کرده اند.

فعالیت ماسترو رحیمی در مورد پویش های نه به قلیان و … بسیار هزینه بر بود و آسیب های زیادی به همراه داشت. زمانی که ماسترو رحیمی در سال ۲۰۱۵ ( ۱۳۹۴ ) شروع به طراحی و ساخت اولین پیپ ایرانی با متریال اصولی کردند کسی باور نمی کرد، مسیر به جایی برسد که ماسترو رحیمی الگویی جهت دیگر پیپ ساز ها شوند و هنرمندان چوب کار زحمت کش و نجار کشور به سمت این صنایع دستی خاص روی بیاورند . ماسترو رحیمی اولین طراح و سازنده اصولی پیپ در ایران همواره حامی پیپ ساز های ایرانی بوده و هستند .

موضوع اولین سیگاربرگ دست پیچ ایران با برگ کوبایی فقط یک رویا بود و ماسترو رحیمی بعد از سالها تحقیق ( حدود ۸ سال ) در حدی بسیار محدود با برگ کوبایی در سال ۱۳۹۸ ( سال ۲۰۱۹ )، موفق به تولید بسیار محدود سیگار برگ ایرانی با برگ کوبایی شدند؛ و این رویا به حقیقت تبدیل شد ! سیگار برگ ایرانی دست پیچ و بسیار محدود تولید شد و ادامه این مسیر با توجه به تهیه متریال آن که برگ کوبایی می باشد ادامه دار و آسان نخواهد بود .

مسیری پر چالش و سخت و طولانی که با اتخاذ تصمیمی آغاز شد و در طول بیش از یک دهه از آغاز آن ، همچنان ادامه دارد و سعی بر آن بوده که هر روز نسبت به گذشته پیشرفتی حاصل شده باشد در زمینه های مختلف با امید و اتکا به خود با وجود تمامی نا مهربانی ها ، نا ملایمات ، دشمنی ها ، سوء استفاده ها ، با تمامی قوا رو به سمت جلو و آینده ای روشن همچنان ادامه خواهد داشت و بعنوان اولین ، در دنیای پیپ و توتون و سیگار برگ و ادوات و محصولات وابسته در تاریخ اخیر ایران ، نام مجموعه پاسارگاد تاباک با مدیریت ماسترو رحیمی برای همیشه ثبت شده است …
Pasargad Tabac
Mastro Rahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *