واردات خودروهای کارکرده متوقف شد؟

اتابک در این رابطه گفت «در مورد خودروهای کارکرده، بانک مرکزی درخصوص ارز و ارزیابی خودروها مواردی را مطرح کرده است که نظر گمرک و سازمان استاندارد هم است. بخشنامه واردات خودروهای کارکرده باید اصلاح شود، با آن بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.»
دولت سیزدهم آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را با بیش از یک سال وقفه از زمان تصویب، رونمایی و ابلاغ کرد تا از خود رفع تکلیف کرده و زحمت اجرای آن بر دوش دولت چهاردهم باشد و حالا هم وزیر صمت دولت جدید در اولین اظهارنظر در مورد واردات خودروهای کارکرده، از اصلاح آیین‌نامه خبر داده است. 
لایحه واردات خودروهای کارکرده با وجود مخالفت‌های کارشناسی، به صورت شتاب زده و برای نجات فاطمی‌امین، وزیر اسبق صمت از استیضاح، توسط دولت سیزدهم به مجلس ارسال شد و با تصویب نمایندگان مجلس به قانون تبدیل شد و باید اجرایی شود. 
در حالی افکار عمومی با تغییرات دولت و وزارت صمت، منتظر تعیین تکلیف واردات خودروهای کارکرده هستند که وزیر صمت آیین‌نامه نگارش شده در دولت قبلی را قابل اجرا نمی‌داند و از اصلاح آن خبر می‌دهد، فارغ از محتوای آیین‌نامه و ابهاماتی که در رابطه با آن وجود دارد، به نظرمی‌رسد نظر مثبتی درخصوص واردات خودروهای کارکرده چه در دولت قبل و چه فعلی وجود ندارد و دولت به دنبال راه دررویی از این وضعیت است، اما با وجود این که واردات خودروهای کارکرده به قانون تبدیل شده است، دولت چطور می‌تواند آن را کنار بگذارد؟ 

وی افزود: در جلسه‌ای که هفته قبل در کمیسیون صنایع و معادن با حضور وزیر صمت داشتیم، بحث واردات خودروهای دست دوم مطرح شد، اما چون انتهای جلسه بود، توضیحات کامل را در این مورد دریافت نکردیم تا مشخص شود که مشکل کار کجاست و به جمع‌بندی کامل نرسیدیم. در جلسه بعدی کمیسیون صنایع و معادن جزئیات این موضوع و ادله دولت را بررسی و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دولت می‌گوید آیین‌نامه طوری تدوین شده است که امکان واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد، باید مشکلات و ایرادات این آیین‌نامه توضیح داده شود تا ببینیم آیا برای حل این موضوع نیاز به قانون‌گذاری مجدد است و یا اصلاح آیین‌نامه کفایت می‌کند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *