به گفته او، بانکها آمادگی خود را برای تشکیل کنسرسیوم تأمین مالی اعلام کردهاند و در این طرح سهم دولت، پیمانکاران و منابع حاصل از مولدسازی نیز تعریف شده است.
هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در جریان بازدید از پروژههای راهسازی تنکابن و در جمع خبرنگاران توضیح داد که این آزادراه یکی از پروژههای ملی با ابعاد فنی و مالی گسترده است. او اعلام کرد: ۴۰ درصد سهم دولت، ۲۰ درصد سهم پیمانکاران و حدود ۲۰ درصد نیز از محل مولدسازی تأمین میشود. به دلیل مقیاس بزرگ پروژه، تصمیمگیری نهایی در سطح هیأت وزیران انجام خواهد شد.
کنسرسیوم بانکی و امید به نهایی شدن طرح
بازوند با اشاره به پیگیریهای نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم طی هفتههای آینده مذاکرات با بانکها نهایی شود.
او ابراز امیدواری کرد که این طرح در سال ۱۴۰۴ تعیین تکلیف شده و در سال ۱۴۰۵ وارد فاز اجرایی شود. به گفته وی، چشمانداز اجرای این پروژه روشن است و میتواند گره مهمی از ترافیک غرب مازندران باز کند.
وضعیت کنارگذرهای عباسآباد و نشتارود
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژههای مرتبط دیگر از جمله کنارگذر عباسآباد و کنارگذر نشتارود نیز توضیح داد که با هماهنگیهای انجام شده توسط نماینده منطقه و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شده اجرای این طرحها با همکاری شهرداریها انجام شود تا مشکلات ترافیکی داخل شهرها کاهش یابد.
پیشرفت پروژه تنکابن–قزوین–الموت
بازوند در بخش دیگری از سخنانش، پروژه تنکابن–قزوین–الموت را از طرحهای مهم و ملی عنوان کرد و گفت بخش عمده عملیات اجرایی در استان قزوین انجام شده است، اما دو قطعه مهم – قطعات ۵ و ۶ – در استان مازندران واقع شدهاند. قطعه ۵ اکنون در حال اجراست و قطعه ۶ بهعنوان بخش باقیمانده، نیازمند پیمانسپاری است.
او افزود: تصمیم گرفته شد قطعه ۶ به طول حدود ۱۷ کیلومتر به پیمانسپاری برسد. برنامهریزی شده تا بهمن ماه ۱۴۰۴ پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شود. به گفته وی، پیشرفت سایر قطعات امیدواری قابلتوجهی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
مشخصات آزادراه و اهمیت راهبردی آن
آزادراه چالوس–رامسر در مسیر کناره و به طول ۹۲ کیلومتر طراحی شده و اجرای آن میتواند معضل دیرینه ترافیک غرب مازندران را تا حد زیادی برطرف کند. این منطقه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور است و سالانه میلیونها مسافر داخلی و خارجی به شهرهای نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباسآباد، تنکابن و رامسر سفر میکنند.
در سالهای اخیر برای تسریع روند آغاز عملیات اجرایی، مجوز انعقاد قرارداد وزارت راه و شهرسازی با «شرکت احداث، نگهداری، بهرهبرداری و انتقال آزادراه چالوس–رامسر» صادر شد.
سهامداران این شرکت شامل کنسرسیومی از بانکهای مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (متشکل از شرکتهای پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) هستند.