این طرح با هدف کاهش ترافیک در محورهای دهدشت–بهبهان و دهدشت–پاتاوه طراحی شده و قرار است دو زیرگذر و یک روگذر در مسیرهای اصلی ساخته شود. با توجه به تردد بالای خودروها در این محور اجرای پروژه یکی از مطالبات اصلی مردم و مسئولان محلی بوده است.
از زیر بار ترافیک تا رفع موانع اجرایی
مسیر ترانزیتی پاتاوه–دهدشت طی سالهای اخیر به یکی از پرترافیکترین محورهای جنوب کشور تبدیل شده است و گرههای ترافیکی چهارراه سوق دهدشت و ورودی بهبهان مشکلات متعددی را برای رانندگان و ساکنان ایجاد کرده است.
بر اساس بررسیهای میدانی، زیرساختهای حیاتی مانند خطوط انتقال آب، گاز و برق که در مسیر اجرای طرح قرار داشتند، با صرف هزینههای قابلتوجه جابهجا شدهاند. پس از رفع کامل معارضات مردمی و تعیین مسیر نهایی عبور زیرساختها، پروژه ساخت زیرگذر و روگذر دهدشت–سوق از اسفند ۱۳۹۹ وارد فاز اجرایی شد.
وعدههای ناتمام و تأخیرهای پیاپی
در زمان کلنگزنی اولیه، معاون وقت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که برای ساخت این تقاطع غیرهمسطح بیش از ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و قرار است ظرف ۱۸ ماه توسط قرارگاه خاتم اجرا شود. با این حال، طرح هیچگاه از مرحله نمادین کلنگزنی فراتر نرفت و برای مدت طولانی متوقف ماند.
در اردیبهشت ۱۴۰۲، علی نیکزاد، نایبرئیس وقت مجلس شورای اسلامی، در جریان بازدید از شهرستان کهگیلویه بر تسریع در روند اجرای پروژه تأکید کرد. در جمعبندی این سفر مقرر شد مشکلات معارضین از سوی استانداری و فرمانداری برطرف و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اجرای پروژه را تا نیمه مرداد همان سال آغاز کند، اما باز هم این وعدهها به نتیجه نرسید.
احیای پروژه با پیگیری دولت وفاق
اکنون و پس از شش سال تأخیر با پیگیریهای مستمر مدیران استانی و همراهی دولت وفاق، عملیات اجرایی این طرح رسماً آغاز شده است. این اقدام، پایانی بر رکود چندساله و گامی مهم در مسیر توسعه زیرساختهای جادهای استان به شمار میرود.
به گفته یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در جریان سفر اخیر «هوشنگ بازوند»، معاون وزیر راه و شهرسازی، به استان، عملیات اجرایی جاده خیرآباد به دهدشت و همچنین پروژه تقاطع غیرهمسطح دهدشت–سوق پس از سالها بلاتکلیفی از سر گرفته شد.
جزئیات اعتبارات و اهداف طرح
رحمانی اعلام کرد که در این سفر، فاز نخست قطعه دوم جاده دهدشت–خیرآباد با اعتبار هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان و پروژه احداث تقاطعهای سوق–دهدشت و دهدشت–بهبهان با اعتبار هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شد. او این دستاورد را حاصل هماهنگی مستمر مدیران استانی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور دانست.
به گفته وی، اجرای این طرحها علاوه بر بهبود شاخصهای ایمنی جادهای، نقش مؤثری در کاهش سوانح رانندگی، تسهیل تردد بین جنوب و مرکز کشور و افزایش بهرهوری شبکه حملونقل ایفا خواهد کرد.
مسیر توسعه و امید به آینده
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که با تلاش مشترک نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی و همراهی مردم، روند ساخت این پروژهها بدون وقفه ادامه خواهد یافت تا در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری برسند و مردم منطقه از منافع آن بهرهمند شوند.
طول راههای شهرستان کهگیلویه بیش از یکهزار و ۲۷۰ کیلومتر است که از این میزان ۹۷۰ کیلومتر به راههای روستایی اختصاص دارد. این شهرستان با جمعیتی بیش از ۱۳۲ هزار نفر، چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان دارد و با اجرای این پروژه، گامی مهم در جهت بهبود زیرساختهای ترابری جنوب کشور برداشته میشود.