اقدام بعدی احمدی‌نژاد چیست؟

عصر احمدی‌نژاد عصر نفوذ جاسوسان اسرائیلی و ترور دانشمندان هسته‌ای بود که بنا به گفته‌های خودش در یک فایل ویدیویی، نفوذ اسرائیل در وزارت اطلاعات منجر به چندین حادثه و خسارات بسیار سخت به ایران شد.

شخصیت جنجالی و توجه‌طلبی هیستریک احمدی‌نژاد مانع اصلی در برخورد قضایی و امنیتی با وی بوده است.

پدیده احمدی‌نژاد محصول یک جهان‌بینی است. جهان‌بینی که عوام‌زدگی را ارج می‌نهد و شعارهای پوپولیستی را تبدیل به آرمان‌های سیاسی می‌کند.

نمایش فقر، مهدویت گرایی و ادعای زمینه‌سازی برای ظهور، شعارهایی ناممکن ولی در سطح فهم عامه، حمله به همه‌ی آنچه پس از انقلاب ساخته شده، تبدیل فعل سیاسی به گعده و فرقه، حامی‌پروری از طریق تقسیم منابع و منافع بین اطرافیان و نزدیکان، میل بیمارگونه به محبوبیت میان مردم و … تنها بخش‌هایی از وجوه مختلف این پدیده است.

احمدی‌نژاد با اجرای دو اقدام ضروری ولی پرخطر توانست خود را برای مقامات عالی نظام و همچنین اقشار تهی‌دست، محبوب کند.

اول طرح مسکن مهر است که پیش از این با عنوان طرح جامع مسکن و مسکن ملی در برنامه‌های وزارت راه، مسکن شهرسازی وجود داشت.

طرح جامع مسکن، متکی به دستاوردهای مطالعات متعددی است که در چهار دهه برنامه‌ریزی توسعه بخش مسکن، توسط پژوهشگران و برنامه‌ریزان انجام شده است.

دوم طرح پرداخت یارانه‌های نقدی که با حذف سوبسیدها اجرا شد و هزینه آن از طریق افزایش قیمت بنزین (و حامل‌های انرژی) تامین شد، اجرایی گردید.

این طرح‌ها که در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله نیز پیش بینی شده بود پس از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به نام او سند خورد و در کنار شخصیت جنجالی او، توانست هر چه بیشتر حمایت تهیدستان و حاشیه‌نشینان را جلب کند و برای اولین بار آنان را مخاطب صندوق‌های رأی نماید.

اما احمدی‌نژاد پس از تثبیت در کابینه دوم، خود را بی‌نیاز از حمایت نهادهای نظامی و مذهبی دید و در جهت کاهش نفوذ این بخش‌ها در دولت خود، مخالفت‌های علنی را آغاز کرد. همین رفتار، و البته حضور یاران پرحاشیه‌اش در دولت، موجب مواجهه امنیتی با او شد. اما شخصیت جنجالی و توجه‌طلبی هیستریک او مانع اصلی در برخورد قضایی و امنیتی با وی بود.

گرچه بررسی همه عوامل و جوانب ظهور و افول احمدی‌نژاد نیازمند پژوهشی جامع است که در یک مقاله نمی‌گنجد، اما به بهانه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی او و رد صلاحیت قابل پیش بینی‌ وی، می‌توان مختصرا گفت: احمدی‌نژاد محصول دوره‌ی خاص افزایش قیمت نفت و فربهی صندوق ذخیره ارزی بود که فرصت جهش اقتصادی و توسعه متوازن را از ایران گرفت و با درآمدهای بادآورده‌ی نفتی، فساد اقتصادی را در لایه‌های مختلف سیاست تزریق کرد.

عصر احمدی‌نژاد عصر نفوذ جاسوسان اسرائیلی و ترور دانشمندان هسته‌ای بود که بنا به گفته‌های خودش در یک فایل ویدیویی، نفوذ اسرائیل در وزارت اطلاعات منجر به چندین حادثه و خسارات بسیار سخت به ایران شد.

اما این چهره سیاسی هنوز پایان نیافته و در انتظار برخاستن دوباره در بحبوحه بحران جانشینی است تا از کیک قدرت در آینده ایران سهم بسزایی بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *