کرایه دوچرخه در اصفهان

دوچرخه یک وسیله حمل و نقل سالم و پاک است که سواری با آن بسیار نشاط آور میباشد و علاوه بر مهیج بودن آن ، سواری با آن برای بدن بسیار بسیار مفید بوده و نوعی ورزش است علاوه بر این فرهنگ دوچرخه سواری خود نوعی گام هماهنگ در جهت کاهش آلودگی هوا و پاسازی هوای شهر به حساب میآید. در شهر اصفهان زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل شهروندان با دوچرخه تبیین شده است و در کناره های اکثر خیابان ها مکانهای مناسب برای دوچرخه سواری و عبور با دوچرخه طراحی گشته است. دوچرخه سواری در اصفهان بسیار بسیار نشاط آور است چرا که در شهری زیبا و تمیز و پر انرژی حرکت میکنید و سوار بر دوچرخه خود را پر از حس نشاط و انگیزه برای بهتر بودن میکنید.

بخش خصوصی در سال 97 پا به عرصه دوچرخه در اصفهان گذاشت و با سرمایه گذاری که در این بخش انجام داد توانست پانصد مرکز دوچرخه را در شهر اصفهان فعال نماید. با پیشرفت در کار و همکاری شهرداری اصفهان و بخش خصوصی موفق گشت تا روزانه 4000سفر ایستگاه به ایستگاه داشته باشد. 5 ایستگاه تمام مکانیزه هوشمند در محدوده های توریستی شهر اصفهان افتتاح شد که متقاضیان و دوستداران دوچرخه با کرایه دوچرخه از این ایستگاه های تحویل دوچرخه ساعاتی خوش برای خود رقم میزدند. سه مدل دوچرخه ( دوچرخه برقی، دنده ای، ساده ) در ایستگاههای تحویل دوچرخه به متقاضیان عزیز ارائه میشد. که عزیزان با ارائه کارت ملی و تنها با پرداخت مبلغی ناچیز میتوانستند سوار بر دوچرخه انتخابی خود شده و سفری زیبا و پاک و سالم برای خود تداعی سازند و در کنار آن ورزشی مفیدی داشته و به سلامت خود دامن زنند. در ایام نوروز و ایام توریستی و گردشگری آنچنان ایستگاههای تحویل دوچرخه شلوغ میشد که باید افراد متقاضی دوچرخه ساعاتی را در صف منتظر تحویل دوچرخه میماندند و دوچرخه سواری در میدان امام از آرزوهای شاد و به یاد ماندنی به حساب می‌آمد.

ایستگاه دوچرخه

در خرداد ماه 1398 این ایستگاه های دوچرخه در اصفهان بدلیل خدمات رسانی به بانوان عزیز پلمپ شدند و کار خدمت رسانی متوقف گشت. در این مدت صحبت ها و هماهنگی های زیادی با دادستانی اصفهان صورت گرفت که در دی ماه 99 این مراکز دوچرخه دباره شروع به فعالیت نمودند ؛ باز هم در اوایل سال 1400 جلوی فعالیت و خدمت رسانی این ایستگاههای دوچرخه سواری در اصفهان گرفته شد و اینبار هم بدلیل خدمت رسانی به بانوان عزیز، ایستگاههای تحویل دوچرخه در اصفهان به دلیل ارائه خدمات به بانوان ( رعایت نکردن موازین شرعی و کرایه دادن دوچرخه به بانوان ) توسط اداره اماکن با پیگیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر پلمپ گردید.

بازهم به سراغ رایزنی با دادستانی و مسئولین محترم رفته تا شاید بتوان این مسئله را حل نمود و با آوردن این دلیل که مردم با وجود کرونا ترجیح میدهند از دوچرخه که یک وسیله حمل و نقل پاک و سالم است استفاده کنند تا وسایل نقلیه عمومی که مملو از ویروس است. موافقت شد که دوچرخه های اشتراکی روی کار آیند اما باز هم در ایستگاههای دوچرخه به بانوان عزیز خدمت رسانی نمیشود و هیچ گونه خدماتی به بانوان ارائه نمیگردد.

کرایه دوچرخه در سالهای گذشته بسیار سهل و آسان بود ولی اکنون بسیار سخت شده است؛ برای کرایه دوچرخه شما باید یک فقره چک یا سفته را به ایستگاههای تحویل دوچرخه داده و همچنین قبض تلفن و کپی و اصل کارت ملی را گرو بگذارید. رییس کمسیون حمل و نقل در جواب چرایی این شرایط سخت برای تحویل تنها یک دوچرخه برای ساعاتی اینطور گفت که برخی از تحویل گیرنده های دوچرخه، برای تحویل و بازگردانی دوچرخه مراجعه نمیکنند و این سخت گیری ها تنها برای این است که افراد برای تحویل دوچرخه بازگردند و نسبت به این امر بی تفاوت عمل نکنند وی ایراد نمود که 15 درصد از دوچرخه هایی که در اختیار افراد گذاشته شده است به شهرداری برنگشته و این خود دلیلی برای این سخت گیری ها میباشد.

در حال حاضر 30 ایستگاه تحویل دوچرخه در اصفهان فعال میباشد که امیدواریم این ایستگاهها در شهر اصفهان بیشتر شود و شرایط برای دریافت و تحویل دوچرخه آسانتر گردد تا افراد به نوعی راغب در جهت استفاده دوچرخه شوند تا اینگونه با استفاده شهروندان از دوچرخه که نوعی وسیله حمل و نقل سالم و بی ضرر به حساب میآید، گامی محکم برای سالم سازی هوا برداشته شود.

اگر قصد سفر به جزیره ی زیبای کیش را دارید میتوانید مقاله اجاره دوچرخه در کیش را نیز مطالعه کنید